Aratrmac, Yazar

ANASAYFA
BZE ULAIN
AMACIMIZ
KUR'AN DNLE
KTAPLARIMIZ
DERS VDEOLARI ARV
NOT DEFTER
n yce olan lemlerin Rabbine hamdolsun. Allah, kendisi iin, Ben (Zriyt: 56), O (hls: 1), Biz (Hicr: 9) zamirlerini kullanmtr. Kullarn azndan ise Sen (Bakara: 32) kelimesi, bu zamirlere ilave edilmitir. Arapa grameri bakmndan, Allah lafznn tekrar edilmesi yerine, Ona rci O zamiri kullanlmas daha edebdir. Fakat Allah iin, oklua dellet eden siz, onlar zamirleri kullanlmaz. Rabbimiz, kendisi hakknda siz ve onlar zamirlerini kullanmad halde neden Biz zamiriyle hitap etmitir? Bu konu zerinde bir nebze durmak istiyoruz.

 

ALLAH TEL, NEDEN KURNDA BAZI YERLERDE BZ ZAMR LE HTAP BUYURMUTUR?

n yce olan lemlerin Rabbine hamdolsun.

Allah, kendisi iin, Ben (Zriyt: 56), O (hls: 1), Biz (Hicr: 9) zamirlerini kullanmtr. Kullarn azndan ise Sen (Bakara: 32) kelimesi, bu zamirlere ilave edilmitir. Arapa grameri bakmndan, Allah lafznn tekrar edilmesi yerine, Ona rci O zamiri kullanlmas daha edebdir. Fakat Allah iin, oklua dellet eden siz, onlar zamirleri kullanlmaz.

Rabbimiz, kendisi hakknda siz ve onlar zamirlerini kullanmad halde neden Biz zamiriyle hitap etmitir? Bu konu zerinde bir nebze durmak istiyoruz.

1- Allah, Biz zamirini kullanrken, kendi azamet ve kudreti, ulhiyet ve kibriys ile hitap etmektedir.

Ebs Sud Efendi, Hicr Sresinin 9. yetinin tefsrini yaparken bu incelie iret etmitir:

أى نحن بعِظَم شأنِنا وعلوِّ جَنَابِنَا نزّلنا ذلك الذّكرَ

Biz, azamet-i nmz ve uluvv-i cenbmzla Kurn indirdik. (rdu'l-Akli's-Selm il Mezy'l-Kur'ni'l-Kerm, Dru hyi't-Trsi'l-Arab, Beyrt, 5/68)

Biz zamiri, oklua delalet etmez; azamet ve ycelik ifadesi olarak kullanlr. okluk anlam olsayd siz, onlar zamirleri de kullanlrd! Fakat Allah, tektir ve her eyden ycedir. Allah bu ifade ekli ile, kullarnn sadece kendisini yceltmelerini, tazm etmelerini, byk bilmelerini ve yalnzca kendisine ibdet etmelerini istemektedir.

2- Bunun yannda bu ifade ekli, insanlara tevzulu olmalar konusunda da bir edeb retmektedir. Allah, mutlak g ve hkm sahibi olduu halde bu kelimeyi kullanarak, ciz olan kullarnn kibre kaplmamalarn, kendi nefislerini ya da bakalarn yceltmemelerini, her hususta tevzu ve edeb erevesinde sadece Allaha kul olmalarn istemektedir. Bencillik, egoistlik, kendini beenme (ucb) ve byklenme (kibr) hastalklarndan saknmalarn ve arnmalarn irde etmektedir.

3- Ayrca Rabbimizin, kendisi hakknda Biz zamirini kulland yetler incelendiinde, bu hitap edilen yetlerde, o fiillerin gereklemesinde grevli memurlar olan meleklere dikkat ekildii de sylenebilir. rnein; Ve (Thde) sizi bulutla glgelendirdik (Bakara: 57), phesiz o Zikri (Kurn- Kermi) Biz indirdik. Onu koruyacak olan elbette Biziz. (Hicr: 9). Bu yetlerde vahyi getiren ve tabiatta Allahn hkmn yrtmekle grevli meleklere de iret olduu dnlebilir. Bu yorum eklinden, kendi hissemiz asndan, yaplan iyi ilere kar iyilikle karlk vermemiz ve her durumda -en gl olduumuz anlarda bile- vefkr olmamz sonucunu da karmamz mmkndr. yi iler yapan insanlarn iyilikle anlmas, onlar asndan bir ltuftur. Allah da, byklne ramen, meleklerin itaatlerini zikrederek onlara ikrmda bulunmaktadr. Allahu Alem.

Fakat Allah, melekleri muhtelif ilerde istihdam ederken, onlara muhta olduu iin onlar grevlendirmez; aksine tm kinatta ancak kendisinin hkmnn icr edildiini ilan etmek, azametinin ve nnn yceliini gstermek iin byle hkmeder. Dier taraftan, emri altndaki o meleklerin, kendisine, kar gelmeden emirlerini tam olarak yerine getirdiklerini hatrlatrken, imtihan sahasndaki kullarn da aynen melekler gibi sadece Allaha teslim olmalar gerektiini vurgular. Fakat btn bunlarn yannda, Allahn, Biz zamiri ile hitap etmesi, asl itibariyle, onun mutlak byklk ve yceliine iret olarak alglanmaldr. Dier pek ok hikmetler, bu hakikat zerine bin edilmelidir. Zira Allah, tektir, ei, benzeri yoktur, domam ve dourmamtr. O, hibir eye muhta olmayan, herkesin kendisine muhta olduu bir Kadr-i Mutlaktr.

Bu nedenle, bu tr yetlerde Allahn byklne, azametine, kibriysna ve her eyin mutlak hkimi olduuna iret olunduunu sylemek daha yerindedir. nk gklerin ve yerin ordular (Fetih: 4, 7), gklerin ve yerin mlk ancak Allahndr (l-i mrn: 189). Allahn kimseye ihtiyac yoktur (hls: 2) ve hi phesiz Allah btn lemlerden mstandir (Ankebt: 6). Meleklerini emrine mde klmas, Onun nnn yceliini gstermektedir. Rabbimiz, bu ifade tarz ile, ben putundan sakndrmakta ve Rabblii ile, kullarn latf bir ekilde lh terbiyeden geirmektedir.

Rabbimiz yine yle buyurmutur:

Gerekten Biz, insan en gzel bir biimde yarattk. (Tn: 4)

phesiz Biz sana Kevseri verdik. (Kevser: 1)

Bu tr yetlerde, Rabbimizin yceliine aka iret vardr. Arapada cemi kipi tazme dellet eder. Yani, Rabbiniz ite byle ycedir; o halde siz de sadece Onu yce bilin ve Onun nnde eilin demektir.

4- Allah, halk (yaratma) ve cdndan bahsederken Ben zamirini kullanmaktadr: Ben, cinleri ve insanlar ancak Bana ibdet etsinler diye yarattm. (Zriyt: 56) nsanlar ibdete arrken, dua etmelerini isterken, yararlandklar nimetleri hatrlatrken, kullarna yakn olduunu ve her hallerinden haberdar olduunu sylerken devaml surette Ben zamiri kullanlmaktadr.

Aslnda Allahn Biz zamiri ile hitap ettii yetler ile Ben zamiri ile hitap ettii yetler karlatrlarak okunmu olsa, bu yetlerde verilen mesajlar, birbirlerini tamamlayc, tefsr edici ve farkl nktelere iret edici bir mahiyette ortaya kacaktr. Baz yetleri anlama hususunda karlalan bu ve benzeri sorunlarn, Kurna btncl yaklalmamasndan kaynaklandn syleyebiliriz. Yani Kurnn yetlerine parac yaklamlar maalesef yanl sonular karmaya sebep olmaktadr. Oysa Kurn, tm yetleri ile bir btndr. Onun yetlerini balamlarndan kopararak, siyk-sibk btnlne aykr anlamlar vererek, sadece akl ve mantk ile anlamaya almak asla ciz deildir!

5- Pek ok yetlerde, kendisinin tek olduunu, ibdetin, duann kendisine yaplmas gerektiini, yalnzca kendisinden yardm istenmesi gerektiini, hibir eyin kendisine benzemediini, hkmnde ortann olmadn, ezel ve ebed olduunu, kendisine erkler kabul edilmemesi gerektiini ve mriklerin hirette asla mafiret olunmayacaklarn defalarca bildirmektedir. Btn bu ak beynlara ramen, Rabbimizin Biz hitbna taklp, bu ifadenin Tevhde ztl ya da Allahn tek olmad yahut da sfatlarnda ortaklarnn olabilecei gibi bir sonu karmaya almak ancak koyu bir dinsizlikle aklanabilir. Byle bir yaklamda; ilim bir yana, zerre kadar akl, zek, idrk ve anlay bulunmamaktadr. Bunu ancak adletten sapm ve saldrganl meslek edinmi kimseler yapabilirler! Allah, Kitbnda, kendisinin ne ztnda ne sfatlarnda ne de hkmnde hibir ortann olmadn; O'nun ocuklarnn, kzlarnn bulunmadn, evlatlk edinmediini, domadn, dourmadn, evrenin mutlak ve tek yaratcs olduunu, hibir ey yok iken bile kendisinin var olduunu, hibir eye ve hibir kimseye asla muhta olmadn, ibdetin sadece kendisine yaplmas gerektiini, kendisinden bakasna ynelmenin, dua etmenin, itaat etmenin, sevgi beslemenin, bakasndan korkmann, bakasna dayanmann irk olduunu bildirmiken, kim kalkp da Onun gerek ztnda gerek sfatlarnda ve gerekse yegne mabd oluundaki tekliinden phe edebilir?!

Kurndaki bu ak beynlara ramen, baz yetleri, bu muhkem ve mufassal yetlere zt olarak anlamaya abalamak akl ve basret ile mi yoksa cizlik ile mi aklanmas gerekir?! Bir hakikati ortaya koyan ak beynlar grmemezlikten gelerek, istedii eyleri elde etmeye alan kimsenin adletinden ve insfndan sz edilebilir mi? Byle kimselerin szlerine ve yazdklarna itibar edilebilir mi? Elbette ki, bu kimselere ve fikirlerine itibar edilmez!

O Allah, ztnda ve sfatlarnda tek olan mabddur. O, zt itibariyle tek olduu gibi, sfatlar itibariyle de tektir. Allah' Tevhd etmek (birlemek) sadece ztnn tek olduunu kabul etmekle snrl deildir. O'nu, sfatlar bakmndan da birlemeden, Tevhd akdesi gereklemez ve insanlar irk'ten kurtulamazlar!

Son olarak da, Rabbimizin "Biz" diye yapt hitaplardan sonra, hep "Ben" diye buyurmak sretiyle Tevhd'e vurgu yaptn hatrlatalm.

Her eyin dorusunu bilen ve bildiren ancak ltuf ve ikrmlar bol olan Allah Sbhnehu ve Tel'dr. Rabbimiz, hepimizi doru olana iletsin ve bizleri dorulardan klsn. mn.

Yusuf Semmak

Balant | kategori: TEFSR | tarih: 10/03/2017 | Yorum(0) | Yorum yaz
YORUM YAZINIZ
SMNZ

E-Posta (Gizli)

Web siteniz

Yorumunuz

Gvenlik kodu
20.10.2019Pazar
Son Konular • 42- Zlimlerin Yaptklarndan Allah Habersiz Sanma! (Video)
• 41- Ashb- Kehf Hakknda (Video)
• 40- Kur'n'da Peygamberimize 'Ey Muhammed!' Biiminde Hitap Edilmi midir? (Video)
• 39- Neyi Fkhedeceiz? (Video)
• 38- Muavvizeteyn Hakknda bn-i Mes'd'dan Gelen Rivyet Meselesi (Video)
• 37- Rzk Artran ve Bereketlendiren Etkenler Nelerdir? (Video)
• 36- Kime Uyacaz? Kime nanacaz? (Video)
• 35- Ey Yolcu, Dnya Bir Aa Glgesi Gibidir! (Video)
• 34- Kelime-i ehdet'in 'rb (Video)
• 33- Hayata Dair, Hayt tler (Video)
• 32- "Arapa'y Putlatrmak" Deyimi zerine (Video)
• 31- Kime Kulak Vermeli?! -Fkradan Hisse- (Video)
• 30- Evli Kadnlarla Evlenilir mi?! (Video)
• 29- Seyyid Kutub lim midir? (Video)
• 28- Kur'n'a Uymad ddiasyla nkr Edilen Bir Hadsin Mdfaas (Video)
• 27- Gnmzde Genelde Yanl Anlalan Bir yet - Ra'd: 11 (Video)
• 26- Bedevden Al Haberi! (Video)
• 25- Mezhepsizlik Dinsizliin Kprsdr! (Video)
• 24- slm'da Tevhd Olmadan Vahdet Olmaz! (Video)
• 23- Rabbin Kim? Rabb Kimdir? (Video)
• 22- Allah'tan Bakasna bdet Etmede Cehlet Mazeret Deildir! (Video)
• Gnlk Dua ve Zikirler
• KASDE- LAMYYE (eyhu'l-slam bn-i Teymiyye) Pdf ndir!
• Peygamberler Tarihi Test Bilgi Yarmas - PDF ndir!
• Muhtelif Konularda Ksa Ksa - 5
• "TEVESSL VE KABR- NEB'Y ZYARET" ADLI KTABIMIZ IKMITIR!
• MUHTELF KONULARDA LM NAKLLER - 1
• NASHATLER 13
• Dinin Aslnda Cehalet Mazeret midir? (PDF Oku/ndir!)
• Muhtelif Konularda KISA KISA - 4
• Allah Tel, Neden Kurnda Baz Yerlerde Biz Zamiri ile Hitap Buyurmutur?
• Vv ve Y Harflerinden nceki Harfi Mefth Olan Emsile-i Hamse'ye Nn-u Sakle'nin Dhil Olmas:
• NASHATLER 12
Son Yorumlar
sadullah demirciolu
abdullah bin mesud (r.a.) sakn
Yusuf Semmak
Bir kardeimiz, selmdan sonra;
Yusuf Semmak
EVET, YNE SGARA! Bugn piyas
brahim sarta
Allahraz olsun
Muhammet ****
Bizim din hocamz banz rtmek
Ali zbek
Hocam Allah raz olsun mkemmel b
fatma
ellerinize yreinize salk cdd
Mehmet
Bu site "13.45'de mi 13.45'te mi
iclal
elinize salk
misafir
Allah raz olsun .
mutluluk
ok gzel olmu ellerinize salk
hediye
Esselamn aleykm Yusuf kardeim.
Yusuf Semmak
SNNETTE BYLE BR PAZARLIK ANLAY
mahmut konur
BR AYET "Mmin kadnlara da bak
Erkan
Allah raz olsun
ismail
bayildim
Yusuf Semmak
NOT: Bir Hristiyanla tartan bir
Yusuf Semmak
KMLER SULU? Bir toplumda ins
Yusuf Semmak
SAHR VAKTNN SON BULMASI VE SAB
ali
Gzel bir anlatm olmu ALLAH(C.C
Yusuf Semmak
MUHCRLERLE ENSRIN KARDEL:
Ece
Harika ok teekkrler
meryemnazyazan
ok gzel anlatmsnz, imdi o
Yusuf Semmak
DLN, BEYNIN, OKUMANIN, YAZMANI
Yusuf Semmak
Bir melde yle geiyor: "Bunun
Yusuf Semmak
Mtevz, mutevaz (م
Yusuf Semmak
Esml Hsn: Yanl el-Esmul
Yusuf Semmak
Mkl: Yanl Mkil (kapal,
Yusuf Semmak
Naslki: Yanl Nasl ki: Doru
Yusuf Semmak
MESS: Deme, dokunma, temas,
Sibel EKNC
Muhterem Hocamz Feriduddin AYDIN
2017
ok detaya girmisiniz ama tr
Melek
ok gzel
© 2012 YUSUFSEMMAK.COM